Zomaar een achteloos berichtje in de krant: “Hyves verdwijnt”. Wat eens het grootste sociale netwerk was in Nederland, verdwijnt geruisloos door de achterdeur. TMG, eigenaar van Hyves schrijft een slordige 36,5 miljoen af in de boeken. Toch wil de topman niet spreken van een verlies (?). Ik vroeg een aantal mensen op Twitter, Facebook en Linkedin waarom Hyves ten onder gaat. Er kwamen 54 reacties. Hieronder de 5 meest genoemde redenen.
- Het is voor kinderen
- Teveel reclame (zelfs van playboy) en te kinderlijk
- Iedereen heeft een eigen, soms pijn aan de ogen doende achtergrond
- Slecht voor mijn imago/personal branding
- Iedereen stopte ermee/ anderen zijn veel beter, leuker
Dat Hyves geen rol van betekenis zou spelen werd door verschillende experts in 2010 al voorspeld bijvoorbeeld op bijgespijkerd.nl. Hyves is niet innovatief, luistert niet naar de wensen van gebruikers en andere spelers als Facebook en Foursquare zijn internationaal wat veel aantrekkelijker is met de duizenden apps en games. Opvallend is de collectieve weerzin die ontstond nadat de Telegraaf groep Hyves overnam van oprichter Raymond Spanjar. Blijkbaar willen gebruikers niet dat een sociaal netwerk onderdeel is van een commerciële partij. Het tast de idee aan dat een sociaal netwerk van ‘ons is’ en autonoom functioneert.