Is dat nou echt nodig? Nu al iets aan Personal Branding doen? Ik ben student en heb nog helemaal geen werk, dus hoezo mezelf nu al in de markt zetten? Tja, je hebt het waarschijnlijk al druk genoeg. De pro’s en contra’s in deze korte blog. Eindconclusie: Personal Branding en vooral het bewustzijn daarop gaat je helpen in je carrière.
De groeiende belangstelling voor Personal Branding in het onderwijs is eigenlijk heel logisch. Studenten komen na hun studie op een andere arbeidsmarkt dan pakweg 10 jaar geleden. Er is minder zekerheid (meer tijdelijke contracten), meer mobiliteit én meer concurrentie. Ook het aanbod van (goedkopere) buitenlandse werknemers zorgt voor een dynamische arbeidsmarkt. Bewust je Personal Brand inzetten is iets waar we nooit zo bij stil stonden. Het is een manier die kan leiden tot meer succes in je carrière.
Zichtbaar
Personal Branding gaat over jouw talenten doelbewust inzetten om zichtbaar te worden en te blijven. Om je te onderscheiden tussen alle anderen. Dat is in dit digitale tijdperk noodzakelijk. Social Media als Facebook en Instagram bieden kansen, en Linkedin ook. Een nadeel hiervan is dat je op al die platformen aanwezig ‘moet’ zijn wat een tijdrovende klus kan zijn. Maar zichtbaarheid gaat verder dan online prestaties. Zichtbaar zijn betekent ook dat je aanwezig bent op de plekken waar jouw (potentiële) doelgroep/klant is. Ja natuurlijk lekker makkelijk in de luie stoel Linkedin afstruinen, maar ga ook naar netwerkgelegenheden, die vrijdagmiddagborrel, dat ene congres. Er zijn legio momenten om elkaar in het echt te ontmoeten.
Jong geleerd, oud gedaan
Anders dan in de afgelopen decennia, is kennis via internet wereldwijd beschikbaar. Boeken, naslagwerken, TEDex talks, artikelen, wetenschappelijke publicaties, je kan het allemaal vinden. Onderwijs richt zich, ook op universitaire niveau, steeds vaker op het aanleren van vaardigheden: samenwerken, feedback geven. Voorzichtig hoor je al van een leerlijn Personal Branding. Onderwijs volgt de arbeidsmarkt. Al vroeg bezig zijn met persoonlijke ontwikkeling en ook bewustzijn op personal branding blijkt een nuttig wapen in handen van werknemer of zelfstandige.
Doen Oen
Veel studenten in het eerste en tweede jaar zien er tegen op. Terwijl ouderjaars en afgestudeerden het belang enorm onderschrijven. ‘Want daardoor heb ik die stage gevonden’ en ‘Ze hebben gezien dat ik actief ben in het werkveld’. Het hoeft ook allemaal niet moeilijk te zijn. Wees een OEN en zet die eerste stappen!
PS: OEN= Open Eerlijk en Nieuwsgierig
Meer weten of een training volgen, neem contact op: info@brandmeup.nl