Het merk ambtenaar: betere profilering nodig!

Het merk ambtenaar: betere profilering nodig!

Op weg hier naar toe zag ik een ambtenaar naar mij knipogen. Dat wil zeggen: hij deed één oog open.’ Dat zei Haagse VVD-wethouder Frits Huffnagel toen hij een exemplaar in handen kreeg van het boekje ‘Lui, links en lak aan de burger’. Het imago van ambtenaren is niet best. Maar is het ook waar? Of is het net als met moppen over onze zuiderburen waarin Belgen steevast als dom worden afgeschilderd? Een onderzoek onder 519 ambtenaren over het slechte imago en wat ambtenaren zelf ervaren en zeggen, vindt u op de website watvindtNederland.nl. Opmerkelijk is dat 12 procent niet in het openbaar durft te zeggen dat hij of zij ambtenaar is. Tijd voor een training Personal Branding lijkt me.

Negatief imago
Uit het onderzoek komt ook (zelf)kritiek naar voren. 17% vindt dat de ambtenaar zelf voor de negatieve stempel zorgt. Zij vinden het werk te stroperig, te veel ‘gedoe op de vierkante millimeter.’ Andere opmerkingen: ‘We produceren veel papier’, of: ‘Er is een oerwoud aan regels, uitzonderingen op de regels en uitzonderingen op de uitzonderingen.’
Uitdaging
Het slechte imago kan maar op één manier veranderd worden: ambtenaren moeten meer zichtbaar maken wat zij allemaal betekenen voor de samenleving, welke inspanningen zij leveren en dat iedere dag. De mogelijkheden hiervoor zijn legio, zeker nu met social media. Een cynische vraag zou kunnen zijn: ‘heeft de ambtenaar daar wel tijd voor?’ Maar dat is allang geen vraag meer. Het is een vast onderdeel voor (de meeste) ambtenaren (en ook raadsleden) in hun werk. Het oplossen van dit collectieve probleem heeft overigens individuele voordelen. Wie werkt aan zijn personal branding gaat opvallen, zichtbaarder worden, zijn netwerk sterker maken en zal succesvoller zijn carrière invulling geven. Een tweede cynische opmerking zou kunnen zijn: dat red je nooit want er zijn tienduizenden ambtenaren in Nederland. Er hoeft maar één de fout in te gaan, zoals spijbelende ambtenaren op Sicilie een tijd geleden. Maar dat is juíst de reden om aan de slag te gaan met Personal Branding: wie vooruit wil start waar anderen blijven stil staan.