personal brand

Inzicht in je personal brand helpt je op verschillende manieren.  Het geeft richting omdat je jouw doelen, talenten en ambities duidelijk voor ogen hebt. Daarbij ben je je bewust van je onderscheidend vermogen. Ondernemers, studenten, werkzoekenden maar ook mensen met een dienstverband kunnen hun voordeel doen. Handig als je dat in één oogopslag kan zien: bv met het merktemplate.

Een schema dat ik regelmatig gebruik is het merktemplate. Vooral studenten en mensen in het begin van hun carrière raad ik aan deze schematisch voorstelling in te vullen. Je personal brand in een figuur zetten lijkt op het eerste oog eenvoudig, toch gaat er wat denkwerk aan vooraf.

Jouw merk schematisch
Personal Brand in een schema

Hiernaast staat het merktemplate. Het is losjes afgeleid van de Golden Circle van Simon Sinek. Hoe werkt het en hoe vul je het in?

In het hart vind je de merkessentie. Dit is het ‘waarom’ van je personal brand. Waarom doe je wat je doet/wil doen? In zakelijke termen: ‘waarom ben je hier op de aarde? Dit is zeker voor jonge mensen het moeilijkste deel terwijl er ook mensen zijn voor wie dit  het meest vanzelfsprekende deel is. Dat zijn mensen die al heel duidelijk hun roeping hebben gevonden, vaak ook vroeg al. Bijvoorbeeld, de docent, die zegt: ‘ik wil het beste onderwijs geven dat een kind kan hebben’ of de dokter: ‘ik wijd mijn leven aan de beste zorg voor kwaliteit van leven’. Een merkessentie is een zin waarop je altijd kan terugvallen én waaraan de buitenwereld je zou moeten herkennen.

De middelste laag zijn alle persoonlijke eigenschappen: emotionele, expressieve en functionele. Het gaat om jouw eigenschappen die je bezit of uitdraagt in je dagelijkse leven. Emotionele eigenschappen als daadkracht of empathie vallen hieronder. Deze zichtbaar maken geven inzicht in het gereedschap waarover jij beschikt.
In de buitenste schil benoem je concreet welke prestaties je levert en welk gedrag daarbij past. Dan mag zo concreet mogelijk. Een tekstschrijver kan hier prestatie voor diverse opdrachtgevers noemen en de dienst die hij of zij levert.
Hopelijk helpt het je! Hulp nodig? Vraag het gerust via mail of contactformulier.

 

Door redactie