Je bent zelf het uithangbord van je zaak. Maar hoe zorg je er voor dat die persoonlijke reclame ook de juiste aandacht krijgt? Hoe ga je om met ‘personal branding’? Een belangrijkste regel: laat je expertise gelden. Door je zakelijke succes publiekelijk te maken en door bijvoorbeeld op blogs, sociale netwerken en forums met uw concurrenten, collega’s en vooral uw mogelijke klanten in discussie gaan. Hieronder een aantal tips.
Tactische strategie
Wat voor tactiek heb je nodig? Zorg dat je een beetje opvalt. Zorg dat je de juiste ‘avatar’ hebt, een kleine foto die u op de meeste websites kunt plaatsen. Niet te losjes, maar ook geen paspoortfoto. En wees niet bang online te delen watje bezighoudt, waar je van droomt en deel vooral berichten waarvan je denkt dat anderen ze leuk of interessant vinden.
Bloggen
En heb je nu eindelijk al een blog? Zorg in ieder geval datje een eigen URL hebt en probeer je eigen berichten te synchroniseren met die goedgelezen blogberichten van anderen. Vergeet niet links aan te brengen naar andere blogs, en met een beetje mazzel komen de clicks weer naar je site terug.
Andere plekken
Wanneer je echt voor de zaak gaat, zorg dat informatie over je bedrijf in de signature van uw e-mail staat, zowel zakelijk als prive. En die informatie kun je ook doorspelen in je Facebook, Twitter, Hyves en zelfs uw Skype-profiel. Wees niet bang je contactgegevens achter te laten op blogs en discussiefora, zolang je punt maar duidelijk is.
The Sky is the Limit
Wat kun je nog meer doen? Er komt geen einde aan. Wanneer je de smaak te pakken krijgt kun je je eigen podcasts maken, een videokanaal op YouTube lanceren, petities beginnen, opiniestukken voor een krant gaan schrijven, white-papers maken en desnoods je eigen eBook lanceren. Zo creëer je je eigen podium