Onlangs was ik uitgenodigd voor een ondernemersontbijt (om 0700 uur) in het statige Val Monte Hotel in Berg en Dal. Iedereen – ik schat een dertigtal voornamelijk mannen- mocht een elevator pitch geven: wie ben je, wat doe je, wat breng je, wat kom je halen? Dat valt dus nog niet mee zo op de vroege ochtend. Zeker als je vanuit je ooghoeken een strenge voorzitter ziet met een flinke hamer, die onverbiddelijk met autoriteit de tijd aftikt. Een Amerikaanse methode, in ieder geval onhollands, om je zo boven het maaiveld te presenteren. En dat bleek wel. De presentaties waren, op een enkele uitzondering na, obligaat, voorspelbaar, saai soms.
En dat wil je dus niet. Jouw Elevator Speech moet opvallen, knallen en vooral onthouden worden. De luisteraars moeten na afloop als ware je visitekaartje komen vragen.
Er zijn 4 regels die je in acht moet nemen als je Elevator Speech geeft.
A. Aandacht trekken
B. Spreek duidelijke taal
C. Precies
D. Overtuigend
In onze Personal Branding training leggen we de fijne kneepjes uit van de Elevator Speech.
Je verknalt nooit meer een kans en bent altijd op pad met ‘munitie’.
Ik begon over Mario Been en de 10-0 nederlaag van een paar dagen geleden.
En wie je wat de mensen na afloop vroegen?
Heb ik je visitekaartje al?
Lees hier mijn Elevator Speech.