Ik liep een Rabobank filiaal binnen om klant te worden. Streng verbaasd keek de vrouw achter de balie me aan. “Heeft u een afspraak?” “Niet? Al onze medewerkers zijn bezet. Waar woont u? Bent u getrouwd,” vroeg ze. “Ik wil alleen maar een rekening openen om geld op te storten, hoelang duurt dat? “Anderhalf uur,” zei ze zonder lach. Ik snapte het niet. Banken hebben het toch moeilijk, die zouden een nieuwe klant minstens glas champagne aanbieden. Welkom mijnheer Bartholomeus, wat fijn dat u -ondanks dat we jaren lang mensen onduidelijke financiële producten hebben verkocht, die we zelf niet begrepen, toch uw geld vertrouwd aan een kortzichtig bedrijf als de onze.

Gelukkig bevind zich twee deuren verder een andere bank. Aan de man vroeg ik maar direct hoelang het duurt om een klant te worden en een rekening te openen. “Twintig minuten, loopt u maar mee. Op het bureau van deze bankmedewerker stond dit bordje. Een acht gaf ik hem zeker. Klantvriendelijkheid en het eerste contact zijn twee pijlers om een goede indruk te maken als instelling. Daarom zijn goede receptionisten goud waard. Het imago van een bank begint ook met Personal Branding.

Door redactie