Eén van de hot topics in 2010 was Personal Branding. Het lijkt erop dat het grote publiek de term gaat ‘inburgeren’. Social Media speelt een centrale rol: als verspreider van de term maar ook in Personal Branding zelf. Het wordt dus tijd dat je je online presentatie op orde hebt
- Potentiële opdrachtgevers/werknemers Googlen jouw naam en krijgen een inkijkje in leven door je digitale voetafdruk.
- Een individu kan evenveel invloed uitoefenen als een bedrijf. Denk aan de actie van Youp van ’t Hek.
De manier waarop klanten shoppen en keuzes maken verandert door Social Media. Emotionele beleving wordt steeds belangrijker. - Een bedrijf bouwt zijn merk op rond een logo, een bedrijfsnaam en een slogan. Bij jouw personal Brand speelt je avatar een centrale rol, je screen naam en je online stem.
Zie jouw avatar als een logo, een consistent gebruik van jouw beeld op verschillende digitale fora geeft jouw brand kracht. Denk maar eens aan het logo van Albert Heijn. Het zou gek zijn als zij plots van logo veranderen. Dat geldt ook voor jouw brand. Op Facebook, Foursquare, Feest.je en bv BlipFm word je uitgenodigd een profielfoto te plaatsen. Jouw bezoekers en (potentiele) vrienden/klanten kunnen jouw beeld op de meest verrassende plaatsen tegen. Dat is ook de kracht van web 2.0. Omdat je profielbeeld op twitter staat, kan ie overal opduiken. En als dat gebeurt, wil je net als AH dat het een consistente indruk achterlaat. Waar ook ter wereld.
Voorbeelden van een goed Personal Brand. Dicht afgesneden, vriendelijke gezichten die uitnodigen.
Doel van Social Media is contact maken
Hier enkele die niet werken. Wie zijn dit? Waar staan ze voor?
Social Media zijn geland en ze verdwijnen nooit meer. En alles wat je plaatst is ergens terug te vinden. Is dat eng? Niet als je zelf bewust jouw Personal Brand stuurt. Ik zou zeggen begin er nu mee