Het woordenboek staat vol nare aandoeningen die je jezelf en anderen niet toewenst. Pornohoofdpijn of Sterrenstaar bijvoorbeeld. Ook Massahysterie gun ik niemand. In zakelijke context huiveren ondernemers maar ook gewone mensen zoals u en ik van reputatieschade. Een brave horecaondernemer die geconfronteerd wordt met bezoekers die ziek raken na een etentje in zijn restaurant heeft een probleem. “Als je daar eet, kan je rennen naar het toilet.” zingt het dan rond. Reputatieschade kan een bedrijf zelfs de das omdoen. Mooi voorbeeld is ons aller Silvie van der Vaart. De brave ideale schoondochter is in korte tijd gedegradeerd tot ronddolende vreemdgaande BN’er. Duitse kranten en in navolging enkele Nederlandse kranten publiceerden foto’s van Silvie met verschillende mannen die ze het afgelopen jaar trof her en der. “Was ist los mit Silvie?” kopte Bild. Vriendjes (fotomodellen, piloten) vertellen gretig hun verhaal hoe ze al snel genoeg kregen van de immer flirtende tv-presentatrice. De Duitse tv-zender RTL heeft haar geen nieuw contract aangeboden. Enkele weken eerder werd ze vervangen bij het programma ‘Supertalent‘. Silvie’s carrière in Duitsland lijkt over. Haar beste vriendin Sabia gooide nog wat zout in de wonde: Silvie ging vaak vreemd. Reputatieschade, de gevolgen zijn groot maar het voorkomen ervan vaak kinderlijk eenvoudig. Vijf tips. Lees je mee Silvie?
- Wees altijd eerlijk
- Doe wat je zegt en zeg wat je doet: afspraken nakomen.
- Communiceer dezelfde boodschap naar doelgroepen
- Handel klachten meteen af: laat niets broeien
- Behandel je stakeholders zoals jezelf ook behandeld wenst te worden