Roddelen of netwerken?

Roddelen of netwerken?

Roddelen is niet fijn. En toch, we doen het allemaal want het is lekker. Over de buren, over die serveerster, over afwezige collega’s, over klanten. Roddelen lijkt wel onuitroeibaar. Met z’n allen tegen die ene. Maar als het over jou zelf gaat dan iets roddelen plots vervelend. Een voorstadium voor pesten. Neem maar gerust aan: over jou wordt ook geroddeld. Of noem je dat liever netwerken?

Onlangs was ik mee met een personeelsuitje. Een dag lang op de tandem door het Brabantse land. Tijdens één van de pauzes -aan een riante picknicktafel- verbaasde ik me over de sappige verhalen over afwezige teamleden én de wijze hoe die roddels werden vertelt en ontvangen. Vol instemmend oogcontact en op samenzwerige toon. Teambuilding ten voeten uit. Van Stephen Covey ( Zeven effectieve eigenschappen van persoonlijk leiderschap) leerde ik immers om het op te nemen voor de diegene die er niet zijn. Want hoe zou je het vinden als het over jou gaat?

Roddelen is praten over anderen in ongunstige zin. We roddelen uit onzekerheid, we zoeken bevestiging bij anderen om jezelf beter te voelen: ‘zie je wel, de ander is raar, niet ik en we zijn het eens. Toch?’ Roddelen is ook bij uitstek een manier om geruchten te verspreiden. Een smeuïge opmerking bij de koffieautomaat over de relatie tussen baas en secretaresse kan zo een geheel eigen leven leiden. We roddelen ook om  de ander te manipuleren, om andere mensen te vermaken of om onze boosheid te uiten.

Kan je roddelen positief inzetten? Is roddelen geschikt voor binding of informatieoverdracht? Ik geloof er niets van . Als informatie-uitwisseling is roddelen per definitie negatief. Als we zeggen ‘heb je gehoord dat ze gaat scheiden?’ dan is daar niets verkeerds aan. Het is de context waarop deze informatie geconsumeerd wordt. Van roddelen is pas sprake als bijvoorbeeld iemand reageert met ‘ja het is een slet ook hé’.  In roddels zit negativiteit beklonken.

Roddelen is een weinig onderzochte wijze van communicatie.  En toch is roddelen dagelijkse kost.

Er schijnt iemand promotieonderzoek te gaan doen over roddelen en marketing. Tenminste dat hoorde ik ergens. Dan ben je dokter in het Roddelen. Pffff.