Je wil naam maken voor je bedrijf of voor jezelf. Want uiteindelijk helpt personal branding je vooruit: hoe bekender je bent, hoe eerder en beter de klant jou vindt. Maar je hebt een beperkt budget of je bent gewoon Hollands zuinig.
Wat kun je low budget doen om zichtbaar te worden? Wie niet sterk is moet boerenslim zijn: vijf manieren.

1) Spreek!
Bied jezelf aan als spreker op scholen, de brancheorganisatie of netwerkbijeenkomsten. Als gratis spreker kun je snel een groot publiek opbouwen zeker als je social media gebruikt om er aandacht op te vestigen. In ruil voor een gratis spreekbeurt kun je vragen of ze je tweets retweeten of op Linkedin een aanbeveling doen. Vergeet niet foto’s te maken voor op je website!
2) Maak nieuwsgierig
Creëer een verhaal rondom je dienst of product. Verhalen verkopen veel beter en hebben een groter appeal op klanten. Leg uit dat je dienst ontstaan is uit een ervaring. Zo vertelde een ondernemer dat hij zich kapot ergerde aan de onpersoonlijke, klantonvriendelijke wijze waarop hij als man geholpen werd in parfumeriezaken. Hij bedacht een training klantvriendelijkheid en stapte op de managers af. Nu traint hij alle grote parfumeriezaken in Nederland en België. Die persoonlijke ervaringen verkopen en de omzet steeg
3) Betrek
Begin een twitteractie. Een miljoen Nederlanders zijn actief op twitter. Twitter is een markplaats voor kennis en ontmoetingen. Schrijf bijvoorbeeld een gratis product of dienst uit. Denk aan punt 1. Verloot onder diegenen die jouw bericht retweet een gratis optreden of advies. Op Twitter geldt: eerst geven dan ontvangen.
4) Daag uit
Een prijsvraag werkt altijd. Nederlanders doen graag mee aan een competitie als ze een cadeau- of bioscoopbon kunnen winnen. Vraag je contacten op Linkedin bijvoorbeeld om een kleine enquête in te vullen of hun beste foto op te sturen. Iets wat te maken heeft met jouw dienst. Gebruik je social mediakanalen om je prijsvraag zo breed mogelijk in te zetten en stuur ze naar je website. Goed voor Google.
5) Verbind
Organiseer een netwerkborrel. Nodig buurtgenoten of andere relaties en hun partner uit voor een bijeenkomst. Zoek of verzin een aanleiding: je bestaat 1 jaar of je hebt een nieuwe dienst aan te bieden. Er zijn talloze bijeenkomsten waar je je voor kan opgeven. Vaak gratis en laagdrempelig. Een mooi voorbeeld is de Monday Meet-up bij Seat2Meet. De aanwezige sprekers zijn u voor: ze komen er om naam te maken.

Door redactie