Wat is je reputatie (je) waard? 3 uitdagingen

Wat is je reputatie (je) waard? 3 uitdagingen

 

Twintig miljoen euro eist Heleen Mees voor haar beschadigde reputatie (zie krantenkop uit de Volkskrant). Heleen was verwikkeld in een ontluisterende sexgate. Als voorstander van vrouwelijke onafhankelijkheid en feminisme is zij door de mand gevallen met stalkende en vernederende e-mails en smsjes. Geen opdrachtgever die nog belt. Zo verging het ook de plagiaat plegende docent Diederik Stapel en de voor de camera falende oud-minister Ella Vogelaar. Hoe meet je de waarde van je reputatie? Is dat je jaaromzet maal het aantal jaar dat je nog had kunnen werken? Ik daag je uit om die rekensom eens te maken en je zal zien dat er een behoorlijke smak geld staat.
Een reputatie is een ongrijpbaar, onzichtbaar en soms onhandig begrip. Je maakt je eigen reputatie maar tegelijkertijd bouwen je klanten gezellig mee (of af).

Overigens zijn er nog steeds mensen die imagobuilding en personal branding maar luchtfietserij vinden. Een Faculteitsdirecteur van een grote universiteit smeed tijdens een debat over arbeidsmarkt en wetenschap mij de stelling toe dat het ‘toch allemaal maar gebakken lucht is’. Tja in de ivorentoren  zit je hoog en droog. Humberto Tan schat zijn reputatie op ettelijke miljoenen. Hij heeft zijn merk (mediaoptreden, kledinglijn) gestaag opgebouwd in 25 jaar. Dat is de tweede uitdaging die voor ons ligt: geduldig opbouwen maar wel bewust. Dat vergt weloverwogen keuzes en volharding in de koers die je vaart. Je kunt eigenlijk niet vroeg genoeg beginnen met reputatiebuilding. Het is daarom mooi dat steeds meer onderwijsinstellingen werk maken van Personal Branding. In sommige opleidingen van Fontys Hogescholen is een leerlijn ontwikkeld die door alle studiejaren heen doorlopen dient te worden. Deze studenten kennen de arbeidsmarkt goed, weten zich te onderscheiden, kunnen netwerken, goed presenteren en hebben ondernemende kwaliteiten aangeleerd. En zie hier de derde uitdaging. Het is een gevolg van wat sommigen de ‘nieuwe economie’ noemen waarin geven, het nieuwe ontvangen is. Als je meehelpt aan het bouwen van iemands reputatie, dan bouw je aan die van jezelf. Hoe je dat doet? Op tal van manieren. De uitdaging is aan jou.